2009-02-22

Slipa slipa slipa slipa och så slipa


Nu startar arbetet med slipning för första gången

Jag har spenderat 3 dagar med slipning och bl.a. provat olika slipmaskiner. Jag har två runda Dewalt slipmaskiner en stor (150 mm papper) som kan regleras med två inställningar för rörelsediameter 3 mm för finare slipning och 6 mm för avverkning. Den andra Dewaltmaskinen är en mindre 125 mm för enhandsfattning. Eftersom jag hört mycket om att de runda excenterslipande maskinerna gör sliprosor så provar jag just nu en Borsch Planslip för att se om det skiljer. Min tro var att om jag testar dessa maskiner så kommer en att bli vinnare men så enkelt är det naturligtvis inte. Varje maskin har sin styrka.

Den stora Dewalten var naturligtvis bra där det var stora rena ytor, däremot kunde jag inte använda 6mm avverkningen då det blir alldeles för effektivt. Den är dessutom inte bra på välvda ytor som friborden i fören. Den breda plattan på slipmaskinen innebar att den slipade enbart i ytterkanterna och då blev det uppenbara sliprosor. Annars gäller för alla maskiner att man måste ha hög hastighet och slipa tillräckligt länge så blir det inga synliga rosor. En stor nackdel med stora Dewalten är tyngden. Om man skall stå några timmar och slipa på en skrovsida där man i många fall skall slipa högt över huvudet så kräver det muskler eller som i mitt fall mycket tid till vila (vilket inte är fel med mycket kaffe och snack med grannarna).

Den lilla Dewalten kom inte så mycket till användning då där den stora inte var bra gick jag direkt över till Borchen. Dels var den plana och betydligt smalare ytan (på bredden) mycket bättre än både de runda maskinerna på den välvda ytan i förskeppet och om man har en båt med så mycket skrymslen och vrår som Mysig måste man ha en fyrkantig eller trekantig slipmaskin för att komma åt i alla hörn. Med de runda maskinerna blir det för många gången man måste avsluta med att slipa för hand för att det skall vara någon nytta med en maskin. Det är dessutom mycket lättare att skada trä i kanterna med de runda maskinerna.
Speglarna runt rutorna på Mysig gick utmärkt att ta med den fyrkantiga slipmaskinen. Det går bra att komma in i hörnen. När man slipar i speglar och därmed hela tiden kommer åt virke i kanterna på slipmaskinen var det mycket bra att ha kardborrpapper då det inte är något slippapper i kanterna och därför inte skadar utstående virke.

Det viktigaste hjälpmedlet alla kategorier vid slipning är dammsugaren. EN MASKIN SKALL KUNNA KOPPLA EN VANLIG DAMSUGARANSLUTNING FÖR ATT DU SKALL KÖPA DEN. Annars måste du köpa en damsugare som tillverkats för maskinen. Dewalt-maskinerna klarar detta bra men inte Boschen. Att slipa utan dammsugare har många nackdelar. Största nackdelen är att pappret slaggar igen på en gång. Detta gäller framför allt om du slipar vid nåt t.ex. origonpine däcket. Nästa avgörande nackdel är att i lokalen man vistas i så blir allt belagt med slipdamm, för att inte tala om det finns andra båtar i lokalen som kanske ska lacka eller göra något annat där de inte vill ha damm. Jag har löst damsugarlösningen genom att köpa en billigare dammsugare från en byggvaruhandel. För att inte förstöra maskinen har jag en sottillsatts d.v.s. en 20 liters tunna som fungerar som uppsamlare av dammet. Jag har sedan en 7 m lång dammsugarslag (till en centraldammsugare) för att inte behöva flytta på dammsugaren hela tiden. Det är betydligt bökigare att slipa med dammsugarslang men är värt all möda då man slipper allt damm och kan använda slippappret mycket längre.

Jag har inte provat att handslipa med långt slippapper som många experter förordar. Jag skulle vilja prova det men har inte tillverkat någon sådan slip.

När lacken har lossnat

På några ställen kan man se att lacken lossnat (se inledande bild) när jag läser om hur man skall åtgärda detta föreslås att slipa ned och runt skadan för att sedan olja (om det behövs) och slutligen lacka. Jag tycker inte att det är bra att börja med slipmaskinerna då avverkningen blir för stor. För att få lackkanterna som man vill ha den så blir det rena trät för mycket slipat. Jag har en vass skrapa med ordentligt hantag, med den kan jag på ett kontrollerat sätt avlägsna missfärjat trä och samtidigt skapa en mjuk kant på lacken. Jag kan sedan avsluta med att handslipa försiktigt med 220 papper.

Jag var i Stockholm häromdagen och besökte Råseglarhuset AB ute på Skeppsholmen och frågad Pierre som arbetar där hur man skall hantera blåsor och lacksläpp. Han rekommenderade att man försöker fastslå av vilken anledning lacken släppt och det finns i huvudsak två anledningar. Antingen har det kommit in fukt eller så har oljan inte blivit borttagen.
- Man kan använda läpparna eller fingertopparna för att avgöra vilket.
När man vet orsaken är det lättar att avgöra vilken åtgärd man skall vidta. Om det är olja se till att avlägsna överflödet och är det fukt måste man avslöja var funkten kommer från.
Jag återkommer när jag "provat med mina läppar" vad som kan vara problemet.
Det var allt för nu, jag återkommer när vi börjar komma till lackningen som skall ske i Påsk.

1 kommentar:

  1. Prova en fein multimaster maskin så tror jag du har den kompletta uppsättningen slipmaskiner.
    Öb(o)erg

    SvaraRadera