2009-03-06

Mitt liv med Mysig en CGP-ritad båt från 1915

I november 2008 köpte jag Mysig en CG Petterson båt från 1915. Jag valde henne för att hon inte skulle behöva några direkta renoveringar utan var i bruksskick. Hon har under 1991 till 2000 genomgått en grundläggande renovering av framför allt botten. Kölen, sambord och alla bord upp till friborden är bytta.

Varför en träbåt med en massa jobb
Min målsättning med båten är att ge mig ett alternativ till ett aldrig sinande arbete med datorer. Jag har skaffat lite snickeriutrustning och min ambition är att förvalta snarare än att renovera och bygga nytt. Tanken på att ha något intressant att syssla med även efter pension känns inspirerande.

Varför Blogg
Bloggen är dels för att jag inte bloggat någongång tidigare och därför att det stimulerar mig att skriva dagbok över mitt ägande och förvaltande av Mysig.

Jag har lagt upp ett antal bilder av Mysig som jag tog samtidigt som jag köpte henne följa länken.

Första insattsen på Mysig
Under mellandagarna kommer jag att börja mitt arbete med att matta ner henne inför nya säsongen. Då hon ligger i Stockholm och jag bor i Motala kommer jag att minimera insatsen detta år och segla ner henne till Mem och kanalen under Maj månad 2009.