2009-03-12

Möjligen ett genombrott

Det här inlägget handlar egentligen om 3 saker. Dels handlar det om att bo i ett land som blir bättre och bättre i vissa avseenden, dels handlar det om internets ofantliga möjligheter men mest av allt handlar det om människor som bryr sig.
Enligt ägarlängden på Mysig så vet vi inte mycket om vad som hänt före 1950. Jerry Gustavsson som hade båten före mig har kopplat in alla tänkbara människor för att se om det går att få fram någonting, men det har varit svårt.

Jag har själv inte hunnit med att titta så mycket på historiken då min hjärna för närvarande är fylld med slipdamm och riktningen på hjärncellerna (de två som fortfarande är aktiva) inte är riktade på historikmålet just nu.

Då händer följande, nu gäller det att hänga med.

Jag får ett mail från Christoffer Stavenow ägare av bl.a. Thelma IV (som ni bara måste läsa om) som varit inne på Kents webbsida om M/Y Eystra och där sett ett inlägg i gästboken som jag lagt upp. I inlägget skriver jag om vilken härlig webbsida som Kent har och att jag själv är intresserad av webben då jag bloggar om Mysig och samtidigt skriver jag in min webbadress.



Är ni fortfarande med???

Christoffer följer min länk till min blogg och tittar på båten. Där hade denna historia kunnat var slut men nu kommer det fantastiska. Christoffer är på Sjöhistoriska Museet och titta på mikrofilmer av ritningar och ser en ritning som liknar Mysig. Till min stora glädje tar han sig tiden att skicka mig ett mail med hänvisning till ritning och dess nummer. Vi kan se att ritningen i mycket överensstämmer med Mysig.


Jag kontaktar först Jerry och han tycker detta är ett genombrott, sedan skickar jag ritningen till Anders Værnéus som säger att även om ritningen inte helt överensstämmer så kan det vara rätt ritning då det ofta skiljer mellan ritningen och det slutliga bygget. Anledningen till att det skiljer var att ofta efter att ritningen var slutförd så satt sig den nya ägaren och byggaren och kom fram till t.ex.

- Min mormor som älskar sjön har en ganska bred bak så vi måste bredda insteget till toaletten och flytta skottet en aning akteröver, annars följer frugan inte med och eftersom jag är en svartsjuk typ så kommer jag att tro att hon är ute och vänstrar med statsministerns kusin som bor granne med oss, och då kommer jag att slå honom på käften så han blir invalid och då måste statsministern avgå för att ta hand om kusinen och då har vi en regeringskris.... och det vill vi ju inte o.s.v. o.s.v.

Det innebär att det mycket väl kan vara denna ritning som ligger som underlag för Mysig, och även om det inte är det så står det klart att denna ritning ligger mycket nära Mysig och det kan knappast vara en tillfällighet.


Tillbaka till inledningen, vi har nu avverkat dels att internet är fantastiskt men framför allt vad glad man blir att det finns människor som bryr sig. Ännu ett tack till Christoffer.

Nu till vårt land Sverige, då man är 55 fyllda och har levt i landet under hela denna tid så har man ganska klart för sig vad som är problematiskt i landet. En sådan problematik är (eller var) kombinationen av bestämmelser och offentliga institutioner. Jag utgår ifrån att om det finns en ritning på Sjöhistoriska Museet och jag vill ha en kopia, så finns det alla helvetes krav som inte en vanlig kan uppfylla för att få ut den.

Jag tar på mig hjälmen och ringer till Sjöhistoriska efter att ha tränat in ett antal giftiga kommentarer om tråkig byråkrati och att jag minsann kan se till att en av mina politikervänner (som naturligtvis inte finns) skall ta tag i problematiken med att jag inte kan få köpa ritningen.

Av gammal erfarenhet så startar jag mycket vänligt med att fråga om det möjligen går att få köpa en ritning som jag tror avbildar en veteranbåt som jag har.. Svaren blir.

- Vad roligt att du hittat ritningen, det är klart att vi kan ordna det åt dig men det kostar några kronor........

Jag är inte känd för att vara fåordig, snarare kan det framkomma motsatsen, (även om detta naturligtvis är helt fel) men nu blev jag tyst.. och ofantligt glad. Visserligen 1000 spänn fattigare men med löfte om 2 högupplösta filer med ritningarna och 2 fullskaleutskrifter av desamma och framför allt med en känsla av att det hänt något i mitt lilla land som man definitivt kan glädjas över.

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt brorsan och du skriver så bra
    pelleh

    SvaraRadera
  2. Hej. Kul med en så fin båt. Har sett den på annons ett tag. Härligt att någon tar sig an henne. Jag håller också på med en lit ovanlig CGP båt. Men i mitt fall så har det gått så långt att en total renovering på börjades.

    Se gärna min blogg om henne. www.sorina.blogg.se

    Mvh
    Marcus

    SvaraRadera