2011-05-10

Åtgärdat på Mysig

Mellan 1990 och 2001 genomgick Mysig en omfattande renovering enligt nedan. När jag köpte Mysig gjorde jag en värdering av åtgärderna och ni ser att ni i princip har en ny båt upp till däck. Arbetet är gjort av båtsnickare. Jag har själv sedan fortsatt med mindre ändringar.

1990 - 1991

- Ny köl och sambord 120 000:-
- Stora delar av bottenborden utbytta 75 000:-



-Skädda ny 22 000:-


- Akterdäck nytt med nytt skarndäck i mahogny och däck i origon pine 46 000:-
- Ny "snusdosa" 2010 18 000:-


- Ny motorbädd 18 000:-
- Nytt rutverk 16 000:-



- Ny styrkommod 19 000:-



-Dörr till förpik ny 6 000:-


- Ny skylite med kromat galler och däckslucka 16 000:-



- Alla durkar är nya i vacker massiv ek 29 000:-



- Ny septitank moterad bakom spegel i förpik 6 500:-
- Ny motor o motorbädd 110 000:-


- Aquadrive 5 000:-
- Ny probelleraxel 12 000:-
- Nydragen ström i hela båten 8 000:-


- Landström med laddning 2 200:-



-Ny dieseltank 150 liter (passa på och titta på den amssiva ekdurken) 8 000:-



- Varmvatten kopplad till sjövatten 6 000:-



- All krom omkromad år 2000 ca 2 000:-

När jag tagit de övergripande ändringarna har jag kommit upp till nästan 550 000:- för renovering.

Slutord renoveringar

Som ni förstår är detta inget renoveringsobjekt utan en båt där det allra mesta kommer att hålla i 100 år till. När jag köpte Mysig var det viktigt att jag inte skulle behöva renovera struktur under vattenlinjen då jag inte har den kompetensen. Därför var jag så glad när jag hittade Mysig eftersom det nu handlar om förvaltning och inte renovering.

Detta gör också priset attraktivt då det är viktigare för mig att hitta rätt köpare än att tjäna pengar på båten. Efter att granskat prisbilden på veteranbåtsmarknaden under en längre tid vet jag dessutom att det är ett mycket bra pris på båten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar