2011-05-10

Varför Mysig

Jag lovar att det finns inte en båt som är så mycket det hon heter.

Båten har så mycket, en historia eller vad säger ni om att ha en båt som varit med i ”Kalle Blomkvist lever farligt” 1957, filmen följer med på digital media, se ett utdrag här. En kommandobrygga (ja jag vill påstå att det är precis det man känner när man står där) som även en gubbe med ett för länge sedan passerat bäst föredatum kan stiga på med värdighet utan att klättra över vindrutor o.s.v. att på kommandobryggan ställa sig vid en styrkommod som direkt gör en stolt som en tupp, eller något så tokigt som att man gärna vill visa upp toaletten bara för att den är så vacker, en båt där kommandobryggan och aktersalongen är på ett naturligt sätt sammanbyggd så att man upplever att man är tillsammans allihop oberoende av var man är på båten o.s.v. o.s.v. men nu stannar vi upp och tar det från början en sak i taget.

Välkommen, nu gör vi en tripp med M/Y Mysig

Vi kommer ner till kajen och möts av en båt som direkt säger till dig att det spelar ingen roll om du är lite gisten för jag tar hand om dig. Den öppnar en lite läcker dörr som gör att du stiger på båten med värdighet.

Direkt du stigit på ser du den underbara styrkommoden med en inbjudande stol att sjunka ner i när du vill.







































Du vrider om tändningsnyckeln och här är det ingen veteran som drar igång nä.. en modern Nanni Diesel på 50 hästart spinner igång utan konstrande.


Det var viktigt för mig när jag skaffade Mysig, att trots en veteran måste säkerheten till sjöss vara oklanderlig och där var en riktig motor viktig.

Skicka din besättning att lägga loss och lägg om rodret in mot bryggan. Tryck till med växeln framåt en sekund och aktern åker värdigt ut med ett litet tryck på främre fendern. När aktern kommit ut en liten bit lägger du in backen och eftersom du är nedkabbat så har du en fullkomlig kontroll både framåt och bakåt. Efter några meter bakåt lägger du om rodret ut från bryggan. Tryck till med växeln framåt och fören vänder snällt ut från bryggan och nu är det bara att ge sig iväg.

Nu väntar bara äventyren till sjöss.
















Nu kommer vi till den där bisarra delen av att vilja visa upp sin toalett men det är bara att erkänna det går inte att låta bli. Detta är en plats för kontemplation, med en äkta gammal bronstoa med inramning av träribbsgarnering. Självklart med en väl dold septiktank.



Så småningom kommer vi i hamn och skall göra färdigt för en trevlig middag. Pentryt klarar även långa karlar genom att man står i rufföppningen. Ett säkert spritkök tar hand om kastrullerna.



Här ser ni Thore laga till en gourmé under gång för att avnjutas när vi kommer fram. Nu kommer vi till en av höjdarna med Mysig. Vi sätter oss runt det massiva mahognybordet i den öppna salongen och avnjuter maten. Denna plats är som gjort för umgänge och gourméavnjutning. Vid lite tråkigt väder sitter vi under kapellet.



Det går utan problem att sitta 8 personer och äta en bit.

Slutord Varför Mysig

Det bästa sättet att sammanfatta varför ni skall ha M/Y Mysig är att citera min vän Håkan Lundmark som utbrast.

- Tänk er att sitta i aktersalongen med en öl i handen vid bryggan på Ulvön en sen kväll och se hur grannbåtarna t.o.m. vid surströmmingspremiären ser upp från tallriken för att njuta av den här charmiga damen.

Läs gärna mer om den spännande visningen av båten för första gången på följande länk.

1 kommentar:

  1. Anders Fritzon2011-05-22 12:02

    Mycket trevlig läsning - tack för det!

    SvaraRadera